zondag 4 maart 2012

Du pain & des idées

Via internet is een hoop te vinden. Het is de ideale oplossing voor gebrek aan inspiratie tijdens vrije tijd. Een paar klikken en je vindt blogs, foto’s en recensies van wat dan ook. Natuurlijk kan je proberen alles zelf te ontdekken en testen, maar in mijn geval heb ik daar de tijd en vooral het geld niet voor. Dus, waarom zou je niet anderen dit werk voor je laten doen en alleen de plekken nalopen die ook echt leuk bleken te zijn?
Mijn laatste ontdekking: Een bakker.

Op de blog van een Amerikaans meisje kwam ik een post tegen over bakker in Oost-Parijs.
'Du Pain et des Idées is an authentic boulangerie-that is, it’s focused on bread and a select few seasonal tarts and viennoiseries, rather than cakes and pastries that entail tons of sugar and chocolate and pretty trimmings. This is the kind of place that does a few things and does them extremely well.'
De foto’s alleen al waren overtuigend genoeg. Hier moest ik heen, en snel. Maandagmorgen was ik de enige vrolijke in de métro (voor een analyse van metrovolk op maandag, zie hier). Het water liep me al in de mond bij het idee dat ik straks een heleboel Heel Lekkere Dingen zou kunnen proeven. Eenmaal in de bakker kwijlde ik bijna over de vitrine heen. Alles zag heerlijk uit.

Ik werd warm ontvangen in het bakkerijtje. De bakkersvrouw was vrolijk, net als ik. Nee wacht. Vrolijk dekte bij haar de lading niet. Ze was euforisch, zielsgelukkig, hysterisch. Ik was de beste klant in de wereld en het was al jaren haar droom om me te helpen, zo vrolijk was ze. Haar knalrode haar was in kinderlijke staartjes gebonden die vrolijk meehupsten terwijl ze van broodsoort naar broodsoort liep. Ze lachte alsof ons hele gesprekje bestond uit binnenpretjes tussen haar en mij. Al gaf deze vrouw me het idee dat ze een pep drug als ontbijt nam, ik mocht haar wel. Ze was in ieder geval de meest klantvriendelijke bakkersvrouw van Parijs. Misschien wel van de hele wereld.

Eenmaal buiten zocht ik een bankje in de zon op en zette mijn tanden in het appeldingesje dat ik had gekocht. Heerlijk. Ik heb mijn nieuwe vaste bakker gevonden.
Jammer dat hij aan de andere kant van de stad zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten