dinsdag 10 januari 2012

Les escargots

Laatst zat ik in een restaurant. Het was een mooi restaurant, heel Frans. Geruite tafelkleden, kaarsen op tafel, en een ober die waarschijnlijk Jean-Pierre heette. Terwijl ik tevreden om me heen keek, bleef mijn blik opeens hangen. Mijn hart begon sneller te kloppen en mijn maag keerde zich al bijna om. Ik was geplaatst naast een koppel. Een Frans koppel.

Bijna besloot ik meteen weer op te stappen, maar mijn honger haalde me over toch te blijven zitten. Ik wist meteen al dat het een zwaar uur zou worden.
Verschrikkelijk, die Franse stelletjes. Meer aandacht voor elkaar dan voor het heerlijke eten waar de kok net met bloed, zweet en tranen op heeft zitten ploeteren. Terwijl ik me totaaaal niet erger aan hun gedrag eet ik mijn voorafje weg. Het stelletje had betere dingen te doen dan genieten van hun plat*. Terwijl ze elkaar diep in de ogen keken, stopten ze af en toe een hapje in hun eigen mond of die van de ander. Hun gedachten zijn duidelijk niet bij het culinaire hoogstandje dat ze zo gedachtenloos wegeten.

Mijn hoofdgerecht wordt gebracht. Het stel is inmiddels begonnen met praten en de koosnaampjes vliegen me om de oren. Mijn lieveling, mijn schat, mijn kippetje, mijn bloemkool, mijn vlooi... Wat!? Ik probeer me te concentreren op mijn heerlijk malse kip met champignonsaus, maar het gekwijl is niet buiten te sluiten.

Als ik mijn kip bijna op heb, werp ik een blik op Meneer en Mevrouw Escargot*. Meneer hangt met zijn arm over tafel en streelt het gezicht van Mevrouw. Met zijn arm hangt hij gevaarlijk dicht bij zowel de romantisch brandende kaars als zijn fragiele glas wijn, maar hij lijkt het niet te merken. Mevrouw houdt liefkozend zijn hand vast. Ze lijkt het zelfs niet erg te vinden als Meneer teder een beetje saus van haar wang veegt, wat daar al de halve maaltijd zat. Door hun positie kunnen geen van beiden meer eten, maar dat maakt natuurlijk niet uit. Ze hebben hun buik toch al vol vlinders.

Ik ben inmiddels met mijn dessert bezig, en hoop dat ik snel kan betalen. Dit gaat te fur.


Leer Frans met Eva
un plat - een maaltijd (hoofdgerecht)
escargot - slak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten