vrijdag 30 december 2011

Aux Pays-Bas

Na een paar maanden in Frankrijk begon ik steeds minder Nederlandse dingen te missen. Natuurlijk wenste ik soms wel weer om Nederlandse prijzen als ik op een terrasje zat, of om Nederlandse vertaling als ik in een restaurant niks van de menukaart kon maken, maar over het algemeen ging het me wel prima af.
Nu ik terug ben, besef ik dat het niet zozeer gewenning was waardoor ik niks miste. Ik was gewoon gaan vergeten wat er allemaal wàs om te missen. Nu ik weer terug ben, ga ik los in het genieten van Nederlandsheid en thuisheid (ja, dat zijn beiden woorden. Vanaf nu).

Ik ben weer heerlijk in mijn eigen huis, waar de woonkamer groot genoeg is om pirouettes in te maken. Waar de handdoeken heerlijk zacht zijn, en waar ik taksi kan drinken. Waar ik niet hoef te koken (al vind ik dat best leuk) en niet-diepvries-eten kan eten.
Ik hoef geen voorbeeld te zijn en kan mijn schoenen laten slingeren, mijn ellebogen op tafel zetten en alle gros mots* gebruiken die ik maar bedenken kan.

Nederland, wat heb ik je gemist. Het land van grote mensen, het land van Albert Heijn. Van HEMA, van goedkoop bier, van nuchterheid. Het land van oliebollen met oud&nieuw (die ik trouwens gewoon laat importeren naar Frankrijk), het land waar je kan fietsen zonder dat alle andere vervoersmiddelen (lees: hun chauffeurs) je dood willen hebben. Het land waar politie alleen komt opdagen als er ook echt iets aan de hand is.

Het land waar het ov zo gruwelijk duur is dat het voelt alsof er letterlijk een rib uit je lijf getrokken wordt, iedere keer als je een treinkaartje koopt. Waar de tram niet overal komt, maar de buschauffeur wel occasionally een stoepje meepakt. Waar uniformen niet gelijk staan aan autoriteit. Waar niemand 'pardon' zal zeggen, maar je wel omver zal beuken als je in hun weg staat. Waar mannen niet als norm voor je drankje betalen. Waar de 'gangsters' puisterige, blanke jongetjes van 13 zijn.

Nouja, terug naar Parijs dus. De trein vertrekt over 2 uur en ik pak mijn laatste dingen in. Nog zes maandjes en ik ben er weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten