dinsdag 13 december 2011

La vie quotidienne - 13 december 2011

Dinsdag 13 december, mijn 111e dag in Parijs. Het wordt steeds lastiger om updates over 'het leven hier' te plaatsen, nu alles steeds meer een gewoonte wordt. Goed, ik doe toch een poging.
Hoe gaat het nu?

Kennis van Parijs:
Ik leer steeds meer arrondissementen kennen. In het begin bleef ik veel in mijn eigen arrondissement, erna waren het alleen de bekende arrondissementen waar shop- of uitgaansgelegenheden zaten, nu breid ik langzaamaan ook uit naar de arrondissementen waar je minder snel komt.

Inburgeringsproces:
Mijn eerste trimester op school is alweer bijna afgelopen. Ik heb een aantekeningenboek om te bewijzen hoeveel ik heb geleerd, en ik merk dat ik ook veel praktische dingetjes oppik. Ik kan nu ook bijna alle gros mots van de kinderen vertalen :)
Ik heb inmiddels ook eindelijk ieder transportmiddel van Parijs uitgeprobeerd: métro, tram, rer, normale trein, bus, nachtbus.. Oké, het enige wat ontbreekt is de fiets :) Da's voor als ik een keer héél veel lef heb.

Toeristenfactor:
Mijn lijst met dingen-die-ik-wil zien is nog steeds lang, dus ik blijf toeristendagjes houden. Ook door het bezoek (Anna, Anke, Rutger, en binnenkort mama, Mayra, Yorick, Jens, Nina en Michelle) zie ik nog behoorlijk wat van toeristisch Parijs.

Sociaal:
In de kliek van +30 Nederlandse au pairs zijn er een stuk of 5-10 waarmee het echt goed klikt, vooral meiden die er al vanaf het begin bij waren. Gek idee, daarvan gaan er een paar binnenkort alweer terug naar Nederland. Dat zal wel even wennen worden, maar gelukkig blijven er genoeg au pairs hier.
Naast au pairs leer ik ook andere mensen kennen via de school van mijn kids. Amerikanen en Engelsen die als 'native speakers' als bijbaantje een paar uur per dag met Franse kinderen omgaan, om zo hun niveau te verbeteren. Leuk bedacht systeem.

De kids:
Het gaat goed! Na ongeveer 2.5-3 maanden heb ik het idee dat mijn regels eindelijk volledig 'gegrond' zijn. Ze weten waar ze aan toe zijn met me, en ik met hen. Dat wil niet zeggen dat het nu opeens brave engeltjes zijn geworden, want het blijven natuurlijk kids, maar het gaat een stuk makkelijker dan in het begin.
Nu het weer slechter wordt en we gedwongen worden binnen te blijven, hebben we ook meer tijd om dingen samen te doen. Kleuren, armbandjes maken, of gewoon op de bank een film kijken. Ik vind het leuk dingen samen met ze te doen, met lekker weer spelen ze liever zelfstandig in het park terwijl ik een boek lees.

Heimweefactor:
Ik kom al bijna naar Nederland! De 23e zal ik weer voet zetten op Nederlandse bodem.
Het voelt heel dubbel. Ik ga naar 'huis', maar als ik 30 december terug ga naar Parijs ben ik weer 'thuis'. De stad is al echt mijn stad geworden, het is een gek idee dat ik zo weer naar mijn andere thuis ga.
Vanaf half december wordt het opeens druk met bezoek, dus tijd voor heimwee heb ik volgens mij na februari pas weer, als het bezoek ophoudt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten