zaterdag 24 december 2011

Ma famille française

Om in de liefdevolle kerstsfeer te blijven, een korte ode aan mijn Franse familie. Ik heb de afgelopen vier maanden een hoop vervelende verhalen gehoord (en verteld) over kinderen die niet luisteren, ouders die te veel werken, en dingen die niet lekker lopen. Toch weet ik heus wel dat ik hartstikke bof met mijn gezin. Pourquoi*?

Omdat ik ondanks het feit dat paps en mams veel en vaak werken toch een beetje een 'normaal' gezin heb. Het ene moment willen les jumeaux* elkaar de lift uittrappen, het volgende moment huppelen ze gearmd over straat. De ene dag worden de jongste twee de kamer van de oudste uitgeschreeuwd, de andere dag krijgen ze allebei een grote knuffel als hij uit school komt.
Met hun kinderlogica en gevoel voor gerechtigheid  komen ze vaak met de schattigste antwoorden op de proppen. Laatst kreeg Eliott een preek, de resultaten van zijn toetsweek voldeden niet aan zijn ouders eisen. Zijn zusje pikte het niet dat haar broer zo'n preek kreeg: 'Nou mam, ik heb laatst in het dictee ook vijf fouten gemaakt. Vijf! Daar zeg je ook niks over!'
Of de keer dat ik wilde gaan stofzuigen, en ik Robin waarschuwde dat de stofzuiger veel lawaai zou maken. 'Geeft niet' antwoordde hij bloedserieus. 'Dat doe ik ook wel eens'.

Ook met de ouders heb ik geboft. Ja, ze werken veel, maar als mijn hostmoeder thuis is wil ze ook echt tijd maken voor de kids. Niet alleen vraagt (en luistert!) ze geïnteresseerd naar alle kleine triviale feitjes van hun dag, ook neemt ze nog de tijd om te vragen hoe het met mij is, en hoe ik de dag vond gaan. Hostvader loopt me vaak te pesten met mijn eeuwig rode wangen, waardoor het toch weer een beetje voelt als Nederland-thuis. Soms gaat hij als verrassing koken, wat altijd resulteert in een superlekker diner. Sinds ik er wat van heb gezegd ruimt hij zelfs de keuken  op :)

Inmiddels heb ik ook al een oudtante en een oma ontmoet, die allebei erg vriendelijk waren èn rustig Frans spraken. Al met al: Mijn familie is top! De volgende au pair heeft de la chance* :)


Leer Frans met Eva
pourquoi - waarom
les jumeaux - de tweeling
la chance - het geluk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten