maandag 5 december 2011

Hij komt, hij komt...

Het is 5 december, pakjesavond! Hoera! Het moment om alle (overgebleven) pepernoten uit de kast te halen en de chocomel op te warmen.
Alors, Sinterklaas en Français!

Afgelopen vrijdag, 2 december, hebben een andere au pair en ik op school een exposé* gehouden over Saint Nicolas. De klas viel bijna omver van verbazing toen ze hoorden hoe populair hij hier wel niet is. De enorme aankomst, het sinterklaasjournaal (c’est un vrai journal??*), de club van sinterklaas, de verklede kids op school en het feest van Sinterklaas in Ahoy. Ze vonden het allemaal incroyable. We hadden nog prachtige illustraties van Sint en Piet gemaakt op het whiteboard, een sinterklaasliedje gezongen, en zelfs pepernoten en taaitaai meegenomen. De les kon niet meer stuk.

Dat weekend ging de Sinterklaasheid verder. 4 december hebben we met de Nederlandse au pairs óók Sinterklaas gevierd. Normaal wordt er in kleine groepjes van 4-6 man afgesproken, maar voor Sinterklaas kwam plots iedereen opdagen. Met zijn twintigen in een woonkamer gepropt hebben we een dobbelspel gespeeld, waarin sommigen èrg fanatiek werden. Na een leuke avond en een boel pepernoten was ook dat weer voorbij.

Het ge-Sinterklaas ging echter verder! Mijn kinderen weten na 4 Nederlandse au pairs héél goed wie Sinterklaas is, en wat je moet doen om cadeautjes te krijgen: Braaf zijn en hard zingen. ‘C’est vrai qu’il a 300 ans*?’ vroegen ze met kinderlijke onschuld. Ja ja, het is al een héél oude man :) We hebben uit volle borst Sinterklaas Kapoentje gezongen (dankjewel aan de vorige au pairs, ze kenden de tekst al!), en nog een heleboel andere liedjes in het Frans en Engels. Nou, en opeens gingen ze direct naar bed hoor. ‘Gauw, we gaan tanden poetsen en slapen, anders komt hij misschien niet!’ Hoe de link wordt gelegd tussen vroeger gaan slapen en meer kans op cadeautjes vind ik leuk gevonden, hostmama vond het zeker  niet erg dat ze opeens razendsnel naar bed wilden.

Inmiddels zit ik op mijn kamer, een beetje aan mijn chocoladeletter te knabbelen. Hmm, nu zit ik op Pakjesavond toch wel weer alleen. Gelukkig vier ik alsnog Sinterklaas met mijn familie, als ik met kerst naar huis ga. Ha, het pepernoten eten wordt verlengd.
Dan nu nog maar eens Sinterklaasliedjes luisteren om in de sfeer te blijven.


Leer Frans met Eva
Exposé – spreekbeurt
C’est un vrai journal? – het is een echt journaal?
C’est vrai qu’il a 300 ans? – Is het waar dat hij 300 jaar oud is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten