vrijdag 10 februari 2012

Melk en boter

Er zijn dingen waar Franse mensen niets van snappen. Mexicaans eten, de uitspraak van Engelse woorden, of dat je brood als ontbijt kan eten. Waar ze nog meer niks van snappen? Melk.

Er wordt in dit land (lees: in deze stad) namelijk nauwelijks melk verkocht. ‘Huh’, hoor ik jullie nu massaal denken. ‘Waar verdrinkt ontbijtend Parijs dan zijn céreales in?’ Je zou de witte vloeistof die ze over hun suiker-met-chocola-ontbijt gieten natuurlijk melk kunnen noemen, maar ik vind dat het er weinig van weg heeft. De melk is hier zo gepasteuriseerd dat het een jaar goed blijft zonder koelkast, en zou in supermarkten naar het brood van Harry’s moeten staan (de fabrikant van het sponsachtige witte brood zonder korstjes, dat twee weken goed blijft). Ik vraag me af of Franse kinderen weten dat melk van koeien komt.

Gelukkig zijn er andere dingen waar Fransen dan weer helemaal top in zijn. Waar ik op het moment op doel? Boter.

Hun melk mag dan bagger zijn, met andere zuivelproducten weten Fransen wel raad. Franse boter is namelijk niet zomaar boter. Het is niet je supermarkt-op-de-hoek-halverine (of nog erger, margerine), het is bóter. Echte roomboter, zoals die hoort te zijn. Romig, gezout, en heerlijk met wat je maar wilt eten. Je kan Franse boter overal op toepassen.
Heb je een broodje? Smeer er wat van dit smeuïge product op en je broodje wordt SUPERBROOD! Je kan boter goed combineren met jam, nutella, of met brood alleen.
Ook voor het maken van taarten en cakes is boter uiterst geschikt. Even laten smelten en toevoegen aan je gerecht naar keuze. Je gasten zullen stuk voor stuk opmerken hoe goed je baksel is gelukt. ‘Ja’, zullen ze tegen elkaar zeggen. ‘Dat moet wel Franse boter zijn’.
Boter is multifunctioneel. Het zou me niet verbazen als er zelfs Fransozen zijn die rechtstreeks stukken weghappen uit deze gouden blokken. Dit is dan waarschijnlijk niet in Parijs waar iedereen ondergewicht lijkt te hebben, maar oké.

Mijn advies voor Parijs-bezoekers is om te vergeten dat oreo-koekjes, ontbijtgranen of koffie met melk gecombineerd hoort te worden, en hard op zoek te gaan naar Franse Boter.

1 opmerking:

  1. Weet je wat mijn gastvader als melk in de thee doet: korrelS als melk. Gewoon korreld net als die chocolade dingen waar je chocolademelk van maakt, en als je dat met water mengt dan heb je volgens de fransen dus melk!!!

    BeantwoordenVerwijderen