zaterdag 19 november 2011

Ah, l'amour...

Parijs is de stad van de liefde. Jaarlijks trekken miljoenen stelletjes naar ‘mijn’ stad om de Eiffeltoren te zien schitteren, een slot aan de pont d’amour te hangen, en om vooral heel vaak ‘je t’aime’ te zeggen. Ook Parijs’ inwoners laten merken dat er maar al te veel liefde in deze stad zit. ‘Geloof je in de coup de foudre*?’ vraagt een kwijlende jongen op straat. Op willekeurige openbare plekken (parken, metro’s, bibliotheken) zijn stelletjes te vinden die zó in elkaar opgaan dat ze in ieder ander land gevraagd zouden worden een kamer te zoeken.

In mijn eigen familie is de liefde ook niet ver weg. Twee van mijn kids zijn inmiddels verliefd. Als hun au pair zijnde vind ik dat de hun amoureuses* de gelukkigste meisjes op aarde zijn, want welke jongens zijn nou leuker dan de mijne? ‘Elle est toute mignonne*!’ verklaarde de jongste al over zijn slachtoffer. Volgens hem zijn er ook héél wat jongens verliefd op mij. ‘Je t’ai vu*!’ roept hij minstens één keer per week. ‘Die jongen die net zo langsliep is verliefd op je, hij bleef je de hele tijd aankijken, kijk zo!’. Na de imitatie volgt een grote grijns. ‘En ik zag heus wel dat jij ook aan het kijken was hoor..’ Dat ik maar niet moet durven te ontkennen dat de jongen van net smoorverliefd op me is, en ik stiekem ook op hem.

De oudste pakt het wat subtieler aan. Zijn liefde is een gróót geheim. De gedachte dat zijn zusje erachter zou komen dat hij verliefd is en op wie… Nee, erger dan dat zou zijn leven niet kunnen worden. Hoewel dit dus een grand secret* moet blijven, kan hij het niet laten haar ter sprake te brengen. Niet heel vaak, hooguit één of twee keer. Misschien drie keer. Per minuut. De hele dag door. Niet dat ik het erg vind hoor, want c’est l’amour…

Mijn meisje heb ik nog niet gehoord, over de lieeeefde. Toen ik haar vroeg of zij soms óók verliefd was, keek ze me bijna boos aan. ‘Why do you say?’ vroeg ze me in haar prachtEngels. Néé, ze was niet verliefd. Toen haar broertje op een pesterig toontje begon te zingen dat ze wel verliefd was, kreeg hij een tik en het ‘verzoek’ zijn bek te houden. Zucht, en dan is het weer tijd om van geïnteresseerde naar strenge au pair te gaan.


Terug van weggeweest:
Leer Frans met Eva:
le coup de foudre - liefde op het eerste gezicht
les amoureuses - de meisjes waarop je verliefd bent
elle est toute mignonne - ze is superschattig
je t'ai vu - ik heb je gezien
un grand secret - een groot geheim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten