donderdag 6 oktober 2011

Le petit déjeuner

In Nederland is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Al eten sommige mensen niet meer dan een kom yoghurt, er wordt toch aandacht aan besteed dat je de tijd zou moeten nemen voor deze repas*.
Zo niet hier. Voor het ontbijt kauwen mijn kinderen gauw hun ontbijtgranan weg, gevolgd door de melk waar hun céréals* eerder nog in zwommen. De ouders drinken gauw een kop espressokoffie en haasten zich dan weg.

Wie buiten de deur eet, kan maar beter niet gierig zijn. Je ogen beginnen spontaan te bloeden van de talloze ontbijtmenu’s die verkrijgbaar zijn bij iedere bistro. Niet door de keus, maar door de prijs. Tien euro voor een ontbijt? Heel normaal hoor. Tot mijn grote verbazing zijn de terrasjes en restaurantjes ook iedere ochtend gevuld met ontbijtgangers.

Watvoor topvoer je krijgt als je eenmaal je zuurverdiende geld hebt neergelegd? Jus pressé*, une boisson chaude*, en un croissant. Kortom, je betaalt hier zeven tot twaalf euro voor een ontbijt dat ongeveer gelijk staat aan een Hema-ontbijt.

Ah, het Hema-ontbijt.. Met tranen in mijn ogen denk ik terug aan die goeie ouwe tijd dat je nog naar de Hema ging, als je het tweede tussenuur had. Daar kon je dan tussen negen en tien een heerlijk ontbijt halen. Een prima croissantje met lekkere jam, een enigszins klef maar oké broodje met ei en spek, en een goeie bak pleur of thee. Dat alles voor één euro. ÉÉN EURO. Ik zou een dag in de Hema kunnen eten voor het geld dat ik hier uitgeef aan alleen mijn ontbijt. Mijn Hollandse hart huilt.

Dat waren nog eens tijden, denk ik terwijl ik in mijn ogen wrijf die nog nabranden van de Franse prijzen. Ik ontbijt wel lekker thuis.


Leer Frans met Eva
Le petit déjeuner – het ontbijt
Repas - maaltijd
Céréals – ontbijtgranen
Jus pressé – vers geperst sinasappelsap
Une boisson chaude – een warm drankje (koffie)
Un croissant – een croissant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten