zondag 25 september 2011

Mijn internationale week

In Nederland kijk je een Amerikaanse film of bestel je Chinees eten. Hier in Parijs neem ik internationaal leven to the next level.
Mijn week begon goed. Maandag in het park ontmoette ik een Duitse au pair, die hier maar twee weken bleek te zijn (ter vervanging voor een ander). Al Frans kletsend vertelde ze dat ze graag nog naar een Franse cinéma* wilde, voor ze terug zou gaan. Of ik meewil? Bien sûr*!
Thuis heb ik mijn oudste geholpen met zijn Duitse huiswerk (ja, echt!). We praten aan tafel inmiddels drie talen, Engels, Frans, en tussendoor kleine beetjes Duits.

Dinsdag ging ik lunchen met een au pair Colombienne*, die ik via de contactlijst van mijn organisatie had gevonden. Ze woont niet ver van hier, dus dat was makkelijk qua reistijd. Lekker geluncht in een Franse bistro.
’s Avonds had ik de vaste borrelavond met mijn Nederlandse au pair buddies, lekker moeiteloos ratelen in het Nederlands.

Woensdag ging ik naar de film met de Duitse au pair. De film was Frans en niet ondertiteld, en dat was bèèèst lastig. Achja, het is heel aardig gegaan. (Voor de geïnteresseerden: Het was een heel aparte film, l’apollonide genaamd. Over het leven van een stel hoeren, maar dan zonder de flair van Moulin Rouge.)

Donderdag heb ik ’s ochtends gepicknikt met een aantal Nederlandse au pairs. Franse baguettes* met Nederlandse beurre de cacahuètes* kunnen eten, heerlijk. Ik mis goede pindakaas in dit land! ’s Middags in het park raakte ik aan de praat met een lief omaatje. Ze bleek Oostenrijks te zijn, en een kleinkind te hebben op dezelfde school als ik mijn kinderen heb. Dit gesprek was weer en Anglais*, omdat ze hoorde dat ik Engels praatte met mijn oudste.

Vrijdag heb ik een eind weg gekletst (in het Frans!) met eerst een au pair Algérienne*, en later een moeder uit Gabon. Vooral met de tweede was het gezellig, ik begin al steeds meer gezichten en mensen te (her)kennen in het park.
Ook was de oudtante van de kinderen er thuis even. Wederom blabla in het Frans, en ik kreeg een complimentje over mijn niveau Frans en au pairskills(‘ik heb al heel wat au pairs meegemaakt, maar je doet het echt goed’, zoiets). Yeah!

Zaterdag, gisteren. Ik ben koffie gaan drinken met een jongen die van Mauritius komt, en heb ’s avonds Italiaanse pasta gegeten met een stel Nederlandse au pairs. Voor het etentje ben ik voor het eerst afgereisd naar de banlieu* van Parijs, waar mensen een tuin hebben , en uitzicht op de stad in plaats van op een muur oid.

Zondag, vandaag. Ik ga vandaag lekker naar buiten met een stel Nederlandse au pairs, want het wordt supermooi weer. Van de verdere plannen heb ik geen idee, maar ik zie het allemaal wel. Best leuk leven hoor, zo in Parijs:).  
Leer Frans met Eva
Cinéma – bioscoop
Bien sûr – natuurlijk
Colombienne – colombiaans
Baguette – stokbrood
Beurre de cacahuètes – pindakaas
En Anglais – in het Engels
Algérienne – Algerijns
Banlieu – buitenwijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten